Czarno-białe ujęcia idącego w zwolnionym tempie o. Tadeusza Rydzyka. W tle nagranie pochodzące (według "Wprost") z jednego z prowadzonych przez niego wykładów, podczas którego pierwszą damę nazywa czarownicą. Ujęcie jest nienaturalne - dyrektor Radia Maryja podskakuje jakby jechał na koniu..
Tak zaczyna się główny spot wyborczy największej partii opozycyjnej - występuje w nim sam przewodniczący Platformy Obywatelskiej. Co mówi wyborcom lider PO? Gdy na ekranie widzimy jeszcze o. Rydzyka, pierwszą kwestię wygłasza lektor: "Dla PiS niektórzy są nietykalni". Po chwili pojawia się "prezydent" Tusk i mówi "Zmienimy to. Każdy będzie równy wobec prawa. By wszystkim żyło się lepiej." Jeśli jeszcze tego nie widzieliście w TV, zobaczcie sami:
Czy ktoś to rozumie? Czy przeciwko Tadeuszowi Rydzykowi toczyły się jakieś śledztwa, które za rządów PiS zostały wstrzymane lub umorzone czy też nie stawia mu się zarzutów w sprawach jakichś ewidentnych przestępstw? O niczym takim nie słyszałem. No chyba, że Tuskowi chodzi o prawo.. kanoniczne. Ale co ma do tego z kolei PiS? Może to, że PiS jest kanonem, wręcz kanionem, poza który liderzy PO nie są w stanie wyjść nawet na milimetr w niemal każdej swojej publicznej wypowiedzi.
W warstwie intelektualnej reklamówka Tuska jest zatem najdelikatniej rzecz ujmując niezrozumiała i niespójna. Jeśli pierwszym wśród "nietykalnych" w Rzeczpospolitej, "nierównych" wobec prawa ma być rzutki i charyzmatyczny redemptorysta, ale jednak tylko zakonnik, to zastanowić należy się poważnie, czy ktoś głoszący takie tezy ma dobrze poukładane pod sufitem. Teza jest bowiem z sufitu wzięta.
W sferze emocjonalnej reklamówka gra na negatywnych uczuciach tych, którzy do Radia Maryja i jego dyrektora podchodzą co najmniej z rezerwą. Może więc sztabowcy PO zagrali po prostu vabank - skoro PiS może liczyć na słuchaczy RM, to oni zrobili wyborczą audycję ku uciesze tych, którzy zatykają uszy przed "katolickim głosem w twoim domu". Dlaczego jednak w tak prymitywny i manipulacyjny sposób?
Czy portret psychologiczny antysłuchacza RM, jaki zapewne badali sztabowcy PO, wskazuje na to, że targają nim tak negatywne emocje, że na sam widok o. Tadeusza Rydzyka się ślini i szczerzy zęby na to, co znajdzie się w jego pobliżu? A jedynym skojarzeniem, jakie może załapać, jest gra kolorów? Dyrektor Radia Maryja został bowiem przedstawiony w tonacji czarno-białej, czyli jak rozumiem ma być tym złym, a przy okazji czarnymi charakterami mają być też ministrowie PiS roztaczający jakiś mniemany parasol ochronny nad redemptorystą, podczas gdy Donald jest kolorowy i bez usterek (obrazu).
W sferze prawnej, która nomen omen jest osią spotu - Platforma.. bezprawnie wykorzystała wizerunek Tadeusza Rydzyka, zniesławiła go, a zarejestrowaną wypowiedź ukradła z kolei tygodnikowi "Wprost". Prośby o. Rydzyka o zaprzestanie bezprawnego wykorzystywania jego wizerunku oraz powstrzymanie się przez sztab PO od powtarzającego się zniesławiania nie odnoszą skutku. Bez rzeczowej odpowiedzi pozostają także wezwania redakcji "Wprost" o wycofanie spotów, w których bez pytania o zgodę wykorzystano fragment nagrania, do których tygodnik ma wyłączne prawa. No bo za rzeczowe nie można przecież traktować słów "Skończmy tę głupią gadkę", jakie usłyszeli przedstawiciele redakcji od Jana Ciechulskiego z biura prasowego Platformy. A zatem to Donald Tusk, lider Platformy Obywatelskiej, ustawia się tutaj ponad prawem. Mówiąc językiem jego własnej reklamówki wyborczej - jest nietykalny.
Ale żeby nie było, że reklama na mnie w ogóle nie działa.. Zgadzam się panie Donaldzie z jednym - takim spotem na pewno zmieni pan ten stan rzeczy. Już niedługo każdy będzie równy wobec prawa, także pan. Jak tylko przestanie pana chronić poselski immunitet..
12 komentarzy:
Jak zwykle Donaldu reklamuje PiS. Bo takie uderzenie w Rydzyka napędzi tylko wyborców pisowi. Jestem tego pewien. kp
Cieszę się na te reklamówki PO. z przyjemnością, patrzę, jak strzelają sobie kolejne samobóje. taka prymitywna satysfakcja z mojej strony.
pozdrawiam
No tak, jeszcze kilka takich spotów i będą musieli przejść na reklamę podprogową.. poniżej progu wyborczego, jak Partia Kobiet ;)
A najśmieszniejsze jest to, że prawie równocześnie pojawia się informacja o zablokowaniu dotacji z UE dla tej "Wyższej Szkoły" o.T.Rydzyka. I jest to bez żenady sprzedawane w ten sposób, że specjalnie zmienia się kryteria aby o.T.R. tej kasy nie dostał.
Pisałem o tym u siebie tutaj: http://pulldragontail.blogspot.com/2007/09/kolejny-raz-o-braku-rwnoci-w.html
a pro po Immunitetu. Czy PO czasem w kampanii wyborczej z 2005 roku nie chciała jego ograniczenia?
Witaj. Tuskowy ból to wysoka oglądalność mediów o.Rydzyka. WSI24 i reszta wybiórczych mediów ma stosunkowo mały zasięg, więc nie mogą zbolić,że zainwestowali tyle kasy i nie mogą robić wody z mózgu na wielką skalę.
Pozdrawiam.
ps. Piszę bloga satyryczno-politycznego.Zapraszam do dyskusji.Trafiłem do Ciebie od Dixi.
alescie sie tu zwolennicy ojca dyrektora zebrali i tak nawzajem podnosicie sie na duchu.
Spot jest bardzo dobry a rydzyk tak bezczelny ze juz wlasnego glosu sie wypiera. Nie za bardzo rozumiem o co chodzi w tym obwinianiu Tuska o wszystkie plagi egipskie, przeciez to Jarek rzadzi.
Brudna, czarna i personalna kampania. PO jest eleganckie inaczej, co nie dziwi.
Na dodatek - nieskuteczna, a nawet skuteczna inaczej (czyli antyskuteczna), bo przekonuje przekonanych, a nieprzekonanych tylko obraża. Przekonanych inaczej - mobilizuje.
Nowy spot, jako nieudany plagiat i odkręcanie kota ogonem, ma te same cechy. Żenua!
Cześć!
Hej Dixi. Dokładnie tak myślę. PiS swoje spoty ma bardzo ogólne, gra na skojarzeniach a PO wali w twarz. Personalnie i na dodatek kłamliwie. Rzygać się chce. A za to co Nowak (szef kampanii PO) o Kaczyńskim, to po prostu tylko dać mu w pysk. To nie jest żenujące, gorzej, brak mi słów.
> kod-kat-blog.blog.onet.pl
Super blog! Będę wpadał, jak tylko czas pozwoli. Dodaję zaraz do polecanych i dziękuję za link do siebie.
Witaj Ckwadrat. Dziękuję. Twój link tyż jest na moim blogu. Może uda nam się zbudować jakąś koalicję w necie? Lewizna ma tu ogromną przewagę...prawym ciężko się przebić z dobrym słowem...:)
Pozdrawiam.
Kod-kat - linka widziałem, stąd podziękowania :). Koalicję bardzo chętnie, bo choć parę ostatnich miesięcy siedzę głównie na Salonie24 to zaczynam mieć go już dosyć. Choć prawicowych blogerów-amatorów tam dostatek, to jednak "czerwowni" (czyli profesjonalni publicyści) są w 90% właśnie nomem-omen czerwoni lub różowi i oni nadają ton. No i gospodarze forują raczej tych amatorów, z którymi nawet nie to, że mi nie po drodze, ale nawet bym na niektórych nie splunął.
Prześlij komentarz